Brāļu draudzes gājums Latvijā
- Detaļas
- Kategorija: Vispārējā
- Parādīts Ceturtdiena, 22 Septembris 2011 09:17
- Autors Gundars
- Skatīts: 4479
Brāļu draudzes gājums Latvijā
1729 rudens no Hernhūtes kopienas Saksijā (Vācija) Rīgā, Vidzemē ierodas trīs brāļi, Hernhūtes dibinātāja, luterāņa Kristiāna Dāvida vadībā
iesākas Brāļu draudzes (BD) evaņģeliskās sadraudzības idejas attīstība; vietējie atbalstītāji - ģenerāliene M.E.fon Hallarte, B.fon Kampezhauzens, T. Sprekelsens u.c.
1735 Hallarte vēstulē Cincendorfam aicina sūtīt Hernhūtes brāļus evaņģelija sludināšanai un pravieto „laiks nāks drīz”
1736 septembris Vidzemē ierodas Saksijas grāfs L.N. fon Cincendorfs(Zinzendorf) sprediķo Rīgā, Valmierā un Tallinā, gūst triumfālus panākumus un daudz draugus
- BD Marienbornas sinode spriež uz Vidzemi sūtīt tautas skolotājus
1737 Vidzemē ierodas skolu darbinieki. Hernhūtieši strādā kopā ar latviešiem un mācās latviešu valodu
1738 pirmie „atmodinātie”latvieši Valmiermuižā, kas pievienojas vācu saiešanām
Hallarte iepērk zemi un būvmateriālus skolotāju semināra celtniecībai
23.augusts skolotāju semināra dibināšana un darbības sākums, sākums „modināšanai” semināristu vidū, pirmais - Šķestera Pēteris
1739 8.janvāris sāk noturēt atsevišķas saiešanas latviešiem, pirmajā – 8 dvēseles
- pirms Lieldienām kopīgs latviešu un vācbrāļu mīlestības mielasts
- maijā pulcējas jau vairāk kā 200 latviešu18
18.maijs Vasarsvētki - saiešana notiek zem atklātas debess.”Uguns nokritusi no debesīm un sirdis sāk degt...Tā ir liela atmoda” /no laikabiedru liecībām
- uz Valmieru plūst daudz atmodināto no Trikātas, Smiltenes, Straupes, Cēsu, Liepas u.c.novadiem, sakot, ka latvieši svinot „saderināšanos ar Pestītāju”
- rodas latviešu sludinātāji, „visa zeme vaid par grēkiem”
- īsu brīdi parādās svešu garīgu spēku klātbūtne- ekstrēma harizmātisma izpausmes
- vācbrāļi izveido konferenci kustības vadīšanai
- Hallarte finansē un BD izdod otro latviešu Bībeles izdevumu (Igaunijā pirmo) un dziesmu grāmatu
1740 seminārā ap100 latviešu studentu
vasara – liela garīga atmoda bērnu vidū
- atmoda skar plašus Vidzemes latviešu novadus, 4-5 tk. latvieši ir BD dalībnieki
1741 Hallarte Gaujas krastā līdzās diakonātam uzbūvē BD kustības centru- Jērakalnu
1742 janvāris Jērakalnā pirmā latviešu draudzes diena
14. apr. ar lozi nosaka 40 latviešu BD vecākos
19.apr. dibina pirmo latviešu Brāļu draudzi Valmierā
28. aug dibina latviešu BD. Straupē (piedaloties grāfienei Cincendorfai)
12. sept. Mārsnēnos un Liepā // veidojas BD saiešanu struktūra un amati
- Hallarte finansē otru BD dziesmu grāmatu (234 dziesmas)
- Rīgā ap 50 atmodināto latviešu sanāk Jāņa Šteinhauera vadībā
vasara - Vidzemes landtāga rosināta konsistorija izveido izmeklēšanas komisiju hernhūtiešu lietā
1743 16.apr. cariene Elizabete aizliedz BD darbību Krievijas impērijā, slēdz un aizzīmogo Jērakalnu u.c. BD saiešanu vietas, atņem grāmatas, vajāšanu sākums
- sākas „klusais gājiens”- 74 gadu darbība nelegālos apstākļos
pavasaris - grāfiene Cincendorfa dodas uz Pēterburgu
dec.- lai dotos pie carienes Rīgā ierodas grāfs Cincendorfs, taču tiek ieslodzīts Citadelē
- Somijas ģenerālgubernators Kampenhauzens carienei;”...kein Bruder bin ich, aber ich wunsche als ein Herrnhuter zu leben und zu sterben”
1744 –slēdz skolotāju semināru, bet tā audzēkņi gadu desmitus darbojas visā Vidzemē
– stabilizējas latviešu BD struktūra un saiešanu darbība
1745 - vācu hernhūtiešus izraida no Vidzemes, tiem līdzi dodas arī kādi latvieši, veidojot pirmo latviešu emigrāciju Rietumeiropā, veidojas plaša latviešu sarakste ar Eiropas brāļiem, milzīga pašizglītības attīstība
1746 - BD Zeistas sinodē (Holandē) lemj, ka no latviešiem un igauņiem pašiem ir jārodas apustuliskiem ļaudīm un jāuzņemas savas darbības vadība
1747 – latviešu BD satversmi pārkārto „klusajam gājienam”
1749 – Vidzemē tiek minētas 55-57 hernhūtiešu darbības vietas
- vācbrāļi ar roku uzlikšanu amatā ieved kārtu kopējus, latvieši lieto lozungus
1750 30.jan.- mirst Magdalēna Elizabete fon Hallarte, tiek zaudēts Jērakalns
aug. pirmie puišu brāļu kārtas svētki
- katrai saiešanai izvēl saiešanas dienas grāmatas – /diāriju/ rakstītājus
1751 maijs - pirmie meitu māsu kārtas svētki
okt. amatā ieved četrus laulātus pārus par bērnu kustības kopējiem
1752 BD pastiprina interesi par Kurzemes hercogisti, kur ir BD atbalsta punkti
1753 14.marts BD ienaidnieki fiziski sāk izznīcināt BD bijušā centra Jērkalna ēkas
1756 Doles salas hernhūtieši saiešanas tur slepus mēžā, līdzīga situācija ir daudzviet
1755 regulāras bērnu saiešanas un konferences, mērķtiecīgs darbs ar bērnu vecākiem
1760 mirst Ludvigs Nikolaus fon Cincendorfs
1761 „caurrunas”- ar katru un visiem par sevi
1762 sept. pirmie laulāto kārtas svētki, bērnu svētki, dziedāšanas stundas
- latviešu BD saiešanas svin savu 20 gadu jubilejas svētkus!!!
1764 11.feb.carienes Katrīnas II ukazs ļauj hernhūtiešu darbību impērijā (Volgas lejtece, Sarepta), taču Vidzemē tas praktiski situāciju nemaina
1760 -70-tie – Dieva mierā dodas daudzi latviešu „pirmdzimtie” ~ BD vadītāju paaudžu maiņa, vājāki kontakti ar Hernhūti
1770 mirst J.A. Cimmermanis ilggadējs Vidzemes luteriskās baznīcas ģenerālsuperintendants un BD vajātājs, stingrais spiediens pret latviešu BD mazinās
1776/77 BD novados zemnieku nemieri, kurus asiņaini apspiež
1779 BD ap 5000 brāļu un māsu, ap 2000 bērnu, taču gājēju skaits ir lielāks
- (lasītpratēju skaits Vidzemes BD novados - 1780~75%; 1800<90%)
1790-tie latviešos vairāk kā 40 saiešanu, sākas jauns Vidzemes atmodu vilnis
1802 Kauguru nemieri, to cēloni valdības izmeklēšanas komisija saskata hernhūtiešos
1811 BD atmodas liesma Jaunpiebalgā un Vecpiebalgā
1817 27.okt.cara Aleksandra I „žēlastības manifests” legalizē BD darbību Baltijā – „klusā gājiena” beigas, otrie „ziedu laiki”
1819 vācbrāli J.Ēvaldu iekšlietu ministrs apstiprina par pirmo Baltijas BD diasporas vadītāju ar sēdekli Vaidavā, Rubenes draudzē, pēc Napoleona kara sākusies garīgā rosība, grupa rīdzinieku meklē kontaktu ar hernhūtiešiem
1820-tie(un vēlāk) ievērojami pieaug baznīcas un impērijas drošības dienestu un birokrātiskā aparāta BD apkarošana (vajāšana)
1830 5.jūn. iesvēta Rīgas BD namu Kalēju ielā 8, draudzē 38 dvēseles, nama būvniecībai ziedojuši arī lauku saiešanas, tātad latvieši
1834 milzīgi ierobežojumi BD - saiešanu ierīkošanai vajag iekšlietu ministra atļauju, saiešanas pakļauj baznīcai, daudzi nami jāslēdz, vārda brīvību atņem, utml.
1839 iekšlietu ministrs BD aizliedz uzņemt jaunus dalībniekus, tētiņi drīkst lasīt tikai mācītāju apstiprinātus tekstus, nosaka dziesmas u.t.t.
1840 Valkas sinodes ultimāts BD: atcelt 1)lozēšanu, 2)īpašu uzņemšanu BD, 3)slēgtās sapulces,4)dalīšanu kārtās,5)ļaut mācītājiem kontrolēt darbību un dalībniekus
- 1840-to g.sāk. BD ļoti veicina sātības biedrību darbību t.i. alkoholisma apkarošanu
- Vidzemē un Igaunijā BD piekritēju skaits ap 100 000; latviešiem ap 100 saiešanām un ap 30 000 dalībnieku
- sākot ar 1840-tajiem, Rīgā ieplūst laucenieki un pieaug Rīgas latviešu BD, bet samazinās vāciešu skaits, ar laiku Rīgā izveido tipisku saiešanas iekārtību
1845 cariskā valdība hernhūtiešus kvalificē kā politiski neuzticamu grupu
1852 sinode nolemj, ka ir hernhūtiešiem jāpakļaujas Vidzemes luteriskai baznīcai, vai jābeidz darbība
1857 Vidzemes konsistorija un guberņas valde atkārtoti izdod aizliegumu iestāties BD
1860 21.marts Hernhūtes vecāko padome piekāpjas Krievijas ev. lut. konsistorijas nemitīgam spiedienam un Baltijā atsauc BD satversmi, kas iznīcina Vidzemes BD attīstības perspektīvas - latviešu brāļi jūtās nodoti, BD dzīvības nervs pārgriezts
1863/64 Prūsijas BD sūta amatnieku Miķeli Bukāli misijai Lejaskurzemē
1864 pirmie latviešu dziesmu svētki Dikļos
1877 iznāk Matīsa Kaudzītes grāmata „Brāļu draudze Vidzemē”
1879 izceļotāji no Smiltenes novada dibina vēlāk ļoti spēcīgo Lapkovas saiešanu Lauros, Pleskavas guberņā, vēlāk Igaunija (tagad Krievija)
1888- 1905 vēlākais LELB bīskaps un BD goda priekšsēdis K.Irbe mācītājs Dzērbenē un Drustos, kur iepazina BD un to ļoti atbalstija
1891 pēc konflikta ar Liepājas Sv. Annas dr. mācītāju Liepājas brāļi izšķiras par patstāvīgu darbību, tā rodas Kurzemes Brāļu draudze
1896 Kurzemes BD uzceļ lūgšanas namu Cenkones ielā, aktīva misijas darbība
1903 Baltijas BD vadītāja (prezbitera) Šipauga sēdeklis Rīgā, kur rosmes pacēlums, iesaistās uzņēmējs Augusts Dombrovskis
1914 7.nov. par Baltijas BD vadītāju ievēl Jāni Malvesu, BD vadība pāriet latviešiem 1920to g.Ip. Rīgas BD tiesvedība par īpašumtiesībām uz BD namu Vecrīgā
- strukturējas Vidzemes BD ar centru Rīgā, vairāk kā 30 t.s. lauku nodaļas
1922 apstiprina Kurzemes BD statūtus Latvijas evaņģeliskā Brāļu draudze
Kurzemes BD centrs Liepāja, ietilpst 14 draudzes un virkne misijas staciju
1923 Kurzemes BD dziesmu grāmata ar 805 dziesmām; Vidzemes - 808 dziesmām
1924 27.apr. Vislatvijas BD priekšstāvju konference Rīgā, Kurzemes un Vidzemes BD apvienošanās mēģinājums (draudzīgs, bet nesekmīgs)
- Vidzemes BD reģistrē - Latvijas ev. brāļu sadraudzīga biedrība
- Rīgas BD sāk veidoties neveselīga iekšējā gaisotne
1926 17.jūn. mirst Malvesa tēvs
1927 Kurzemes BD viesojās bīskaps Marks no Hernhūtes, kontakti ar Zviedrijas BD
- oktobrī Rīgu apciemo Hernhūtes sūtnis māc.Padels lai atjaunotu sakarus Vācijas BD
1929 plaši BD 200 gades svētki Valmierā, bīsk. K.Irbe ordinē vēlāko BD garīgo lietu vadītāju E.Rumbu. Valsts prezidenta un citu prominenču apsveikumi
1920g.b.-30tie Kurzemes BD dodas svētceļojumos uz „atstātā mantojuma zemi”- Vidzemi. Kurzemnieki sevi uzskatija par Vidzemē sāktā Dieva darba mantiniekiem -
Kurzemes BD ārmisijas lauks ir Vidzemes misija, kam izveidots Vidzemes fonds
Kurzemes brāļi mācās BD Misijas seminārā Silēzijā
1931 Rīgas BD ļoti smaga iekšēja krīze, šķelšanās, skandāls
1933 BD goda priekšsēdis LELB arhibīskaps T.Grīnbergs
1935 BD garīgas vadītājs kļūst mācītājs Edgars Rumba
1941 14.jūn. E.Rumbu ar ģimeni arestē un izsūta uz Sibīriju, kur 1943.10.1. viņš mirst
1941 padomju vara nacionalizē BD Rīgas saiešanas namu un izmanto grāmatu noliktavai
1948 ar LPSR MP priekšsēdētāja Viļa Lāča parakstu Brāļu draudze Latvijā tiek likvidēta
Sastādijis G.Ceipe